: 6 , 2006

O ρος περα συνερει εικνες και χους απ τη δυτικ περα, ελχιστα μως περιγρφει αυτ το σνθετο κα κρως στυλιζαρισμνο θεατρικ  εδος, γνωστ ως περα του Πεκνου. Η μουσικ  το τραγοδι, και ο χορς στην υπηρεσα ιστορικν ηρωικν πλοκν, η υποκριτικ η οποα με τη συνδρομτων κοστουμιν και του μακιγιζ οδηγε σε μα δεξιοτεχνεα φους, ξνης προς την οποιαδποτε ρεαλιστικ απατηση του δυτικο θετρου, μεταφρουν το θεατ σε να θεατρικ σμπαν που κυριαρχε η θεατρικτητα.
Το αρχαο ελληνικ δρμα και η Commedia dell Arte το θατρο Νο και το θατρο Καμποκι, η περα του Πεκνου και λλα παραδοσιακ θεατρικ εδη, δωσαν ολικ καλλιτεχνματα (Gesamatunstwerk) απ τα κορυφαα της ιστορας της Τχνης και Πολιτισμο. πως και στις κλασικς τραγωδες τα δραματουργικ μρη μιας περας του Πεκνου διακρνονται σαφς σε λυρικ και αφηγηματικ εν το τραγοδι διαδχεται να εδος τραγουδιστς απαγγελας (ανλογο των recitativi της ιταλικς περας.)
Η πλοκ παραπμπει σε γνωστ επεισδια της κινζικης ιστορας, σε επετεους και εθνικς καταστροφς , σε επαναστσεις και συνωμοσες. Ωστσο, δε λεπουν και περισστερο κοινωνικ και φανταστικ-παραμυθικ θματα :  τα μαρτρια που υφστανται μα γυνακα απ τον κακτρπο σζυγο της στο Λευκ Φδι , η χαρ μιας ερωτευμνης γυνακας που παρνει τον αγαπημνο της ως δρο να πολτιμο βραχιλι, η θαρραλα γυνακα του στρατηγο στο Γυνακες στρατηγο της οικογνειας Γιανγκ, οι ακροβατικς επιδεξεις στα Σταυροδρμια μας δνουν μ ελχιστη εικνα του θεματολογικο  πλοτου της κινζικης περας.
Ο παραστασιακς χρος της παραδοσιακς περας του Πεκνου εναι ιδιατερα απλς, ανλογος μ αυτν της  Commedia dell Arte:  κθε ανοιχτς δημσιος χρος  παζρια και ναο, δρμοι και τρστρατα. Η εσοδος κθε ηθοποιο στη σκην προαναγγλλεται συνοδεεται απ το ανλογο μουσικ μοτβο. Η μουσικ που παργεται απ τα παραδοσιακ κινζικα ργανα (πνευστ , γχορδα, και κρουστ) δημιουργε μσα απ κλιμακομενη μονοτονα την ιδιατερη εκενη δραματικ νταση που απαιτον τσο οι σκηνς δρσης (μχες, συγκροσεις, συμπλοκς) σο και οι πιο λυρικς ιδιωτικς στιγμς των  ηρων.
Το μακιγιζ και τα κοστομια που δημιουργον μα εξωτικ – για τα μτια του δυτικο θεατ «ψη» εναι το αποτλεσμα μας μακρχρονης και ιδιατερα λεπτασθητης κωδικοποιητικς διαδικασας. Κθε τι συμβολζει κτι..
Τα μτια του μπειρου θεατ μπορον να διακρνουν απ το μακιγιζ το κοστομι και την κνηση εισδου (entrata)  του ηθοποιο – τραγουδιστ –χορευτ ποιος εναι ο «τπος» ο «χαρακτρας» του δραματικο προσπου που υποδεται. Η γνση αυτο του κδικα εναι απαρατητα για την πλρη αισθητικ απλαυση του θεατρικο «προντος», ακμα μως και για τον αμητο θεατ, η παρακολοθηση μιας παρστασης της περας του Πεκνου ανκει στις υψηλς θεατρικς εμπειρες δεδομνου τι η πυκντητα των αισθητικν μηνυμτων που λαμβνει εναι ιδιατερα σημαντικ.
Για να διευκολνουν την κατανηση των τεκταινομνων  προβλλονται ενοτε κποιες διαφωτιστικς προτσεις σε οθνες στα πλγια της σκηνς. μως ας δσουμε κποια στοιχεα του θεατρικο αυτο κδικα. νας στρατιωτικς φορει πντα «κο», μα υπρλαμπρη πανοπλα. Οι αυλικο φορον το «μνγκ» ,να  κοστομι με σχδια δρκοντα και κυματοειδες πτυχς. Τα  μλη της αυτοκρατορικς οικογνειας φορον κτρινα, οι αριστοκρτες κκκινα, οι γροι αξιωματικο λευκ, οι εξχοντες πολτες κκκινα μπλε, οι «κακο» μαρα. Οι μαθητς φορον πντα να μπλε ριγ πανωφρι και οι χωριτες καφ ριγ.
νας αυτοκρτορας θα εμφανιστε με τιρα στολισμνη με φτερ και πολτιμος λθους, εν στα ργα της κινζικης επανστασης η ενδυματολογικ αυτ δικριση καταργεται. νας νδρας με κοντ μουστκι δηλνει πντα επ σκηνς να τπο χυδα  και αγροκο  εν το μακρ γνι υποδηλνει πντα βασιλι, υπουργ και στρατηγ. Οι ερωτευμνοι νεαρο νδρες φορον μαρη κουκολα που αφνει να διαγρφονται τα αυτι , εν οι ερωτευμνες γυνακες στολζουν το κεφλι τους με τσα κοσμματα και φτερ, που μοιζουν με φανταστικ εξωτικ πτην. Τα φτερ του φασιανο δε λεπουν απ καννα κεφλι. Τα μακρι μανκια παραπμπουν ενδυματολογικ στην εποχ του Κομφουκου. Κθε κνηση των μανικιν χει συγκεκριμνη σημασα.


Το μακιγιζ χει σαφ υποδηλωτικ χαρακτρα. Το κκκινο σημανει το καλ, το σπρο το κακ, το μαρο τη βα, το μπλε το γκλημα. Οι γελωτοποιο (τσου)χουν μτες βαμμνες σπρες και οι ρλοι τους εναι απ τους πρωταγωνιστικος.
Με εξαρεση τους ακροβτες λοι οι ηθοποιο φορον υπερυψωμνα υποδματα (ανλογα με τους «κοθρνους» της αρχαας ελληνικς τραγωδας), για να δηλσουν το ηρωικ ανστημα των προσπων, εν στα κοστομια των σημαντικν σκηνικν προσπων, προστθενται βτες στε να αυξνεται τεχνητ ο «γκος» που κατχουν επ σκηνς και να υποδηλνεται η σπουδαιτητα του ρλου τους..  
 Τα σκηνικ σπανζουν. Πρκειται για να εδος θετρου ηθοποιοκεντρικο. Η ορχστρα εναι τοποθετημνη δεξι πνω στη σκην. Φλουτο, τρχορδες κιθρες διαφρων διαμετρημτων, τμπανα, καμπανκια και κμβαλα εναι μερικ απ τα παραδοσιακ ργανα που χρησιμοποιονται στην κινζικη περα.
Το πλοσιο αυτ θεατρικ εδος εναι σμερα ιδιατερα δημοφιλς στην Κνα και υπολογζεται τι δκα εκατομμρια θεατς εναι ο καθημερινς μσος ρος. υτ εναι το αποτλεσμα μιας μακραωνης παρδοσης, π τη δυναστεα Τσον (1122-770π.χ) και μετ , λα τα παιδι διδσκονταν στο σχολεο τραγοδια και χορ, εν οι τυφλο μουσικο χαιραν την εκτμηση ιερν σχεδν προσπων. Σε μια περιοχ που εναι γνωστ για τα κεραμικ της, στην επαρχα Λιανγκ-ξι οι εργτες απαιτοσαν στα συμβλαια που υπγραφαν με τους εργοδτες τους να τους παρχονται δωρεν εισιτρια για παραστσεις κινζικης περας. Εν στα βρεια της Κνας κατ μκος του πλαι πτε «δρμου του μεταξιο» βλπουμε ακμα και σμερα σκηνς περας απναντι απ τις εισδους των ναν. μως η χρυσ εποχ της κλασικς κινζικς περας ανγεται στη δυναστεα Γιουν (1270-1368 μ.Χ.) και ο διος ο Κουμπλι Χαν ασχολετο με τις θεατρικς παραγωγς.
Κατ τη δυναστεα των Μινγκ (1368-1644) συνετθη η πιο εκλεπτυσμνη μουσικ κινζικης περας, εν τα καλτερα σενρια γρφτηκαν υπ την Δυναστεα των Κινγκ (1644-1912) και εχαν αρχαα θματα. Ττε η Κνα ταν υπ Μαντζουριαν κατοχ και συγγραφες πως ο Χονγκ Σενγκ διχθηκαν γιατ εκφρασθηκαν επι σκηνς κατ των κατακτητν. Παρ λ αυτ οι Μαντζουριανο αυτοκρτορες αγπησαν και υποστριξαν την κινζικη περα. Μχρι πρσφατα απαγορευταν η γυναικεα παρουσα επ σκηνς και οι ρλοι ερμηνεονταν απ ευνοχους ειδικ εκπαιδευμνους στη γυναικεα φωνητικ, μιμικ και κινησιολογα νδρες.
Το καθεστς αυτ λλαξε επ της θεατρφιλης χρας αυτοκρτειρας Τζου Ξι η οποα κατασπατλησε τερστια ποσ απ το Δημσιο Ταμεο για να στηρξει αυτ το παραδοσιακ θεατρικ εδος. Η δια μλιστα ελμβανε μρος στις παραστσεις με τους ευνοχους φορντας κοστομια απαρμιλλης πολυτλειας.
Τα σενρια της κινζικης περας μεταφρζονταν και στη Δση. Στην γγλα προκλθηκε διπλωματικ επεισδιο απ να απσπασμα πολιτικς κριτικς, εν ο Βολταρος θεωρεται τι δανεστηκε κποια στοιχεα κριτικς απ μεταφρασμνα σενρια. Και ο Γκατε λγεται τι εμπνεστηκε τον «λπινιστ» απ «Το Ορφαν της οικογενεας Ζου». Μετ την επανσταση του 1911-1912 τα πατριωτικ ργα με σγχρονα θματα εξαφανστηκαν απ το ρεπερτριο της Κινζικης περας και επανεμφανσθηκαν κατ την  Πολιτικ Επανσταση του 1966-1976. Λγεται τι η Λιανγκ Κινγκ, σζυγος του Μο Τσε Τουνγκ, εχε δσει ανλογη εντολ στον Υπουργ Πολιτισμο. Πολλο ηθοποιο, σκηνογρφοι-σχεδιαστς κοστουμιν και εργτες στλθηκαν στα στρατπεδα καταναγκαστικν ργων στη φυλακ. Η πλοσια ψη των παραδοσιακν ργων αντικαταστθηκε απ το στρατιωτικ χακ.
ν σκεφτομε τι νας ηθοποις για να κριθε ικανς να ερμηνεσει να ρλο της κινεζικς περας πρπει να αρχσει την εκπαδευση του απ παιδ (συνθως στα δκα στα ντεκα χρνια του) το μεγλο αυτ διλειμμα δωσε να σοβαρ πλγμα σε αυτ το ιδιατερο εκλεπτυσμνο παραδοσιακ εδος. Ευτυχς μως, χι θανσιμο. Η περα αναβωσε και το Εθνικ Θατρο της Οπερας του Πεκνου εξακολουθε να δνει παραστσεις σε λα τα μρη του κσμου.